Общинска избирателна комисия Горна Малина


РЕШЕНИЕ
№ 131
Горна Малина, 30.10.2015

ОТНОСНО: разглеждане на жалба вх. № 131/27.10.2015 г. по описа на ОИК Горна Малина във връзка с определение № 803/29.10.2015 г. по описа на АССО по адм. д. № 962/2015 г.

С жалба вх. № 131/27.10.2015 г. по описа на ОИК Горна Малина Атанас Николов Никифоров е поискал повторно преброяване на бюлетините за кмет на кметство с. Макоцево и бюлетините за общински съветници в изборите за общински съветници и кметове на 25.10.2015 г. В подкрепа на искането си излага следните доводи и мотиви:

1.     По време на броенето на бюлетините в изборното помещение един член на комисията отварял бюлетината, казвал за кого е гласувано и я е подавал на друг член на комисията от същата политическа сила, който не е предоставял възможност на застъпник или наблюдател да проверят така направеното обявяване дали е коректно;

2.     Не е имало възможност да се установи дали преференциалното гласуване е точно обявено и описано;

3.     След приключване на броенето и оформяне на протоколите е отказано издаването на копия от тях с обяснението, че по-късно ще бъде направено;

4.     Към датата на подаване на жалбата все още не са получили копия от протоколите на СИК.

      Предвид факта, че е направено искане за повторно преброяване на бюлетини, със свое решение № 124/27.10.2015 г. ОИК Горна Малина е постановила да бъде изпратена по компетентност на Административен съд София област депозираната жалба, ведно с цялата релевантна административна преписка.

      С определение № 803/29.10.2015 г. Административен съд София област, VII-ми състав по адм. д. № 962/2015 г. е оставил без разглеждане като недопустима жалбата на Атанас Николов Никифоров в качеството му на кандидат от Местна коалиция „ЗАЕДНО“ за кмет на кметство с. Макоцево и за общински съветник в изборите за общински съветници и кметове на 25.10.2015 г. и е прекратил производството по делото. Съдът е изпратил по компетентност на ОИК Горна Малина цитираната по-горе жалба, като е указал възможността определението да се обжалва с частна жалба пред ВАС  в 7-дневен срок от съобщението за постановяването му.

      Съдебният акт е получен в деловодството на ОИК Горна Малина на 29.10.2015 г.

      Видно от мотивите му, съдът приема, че в жалбата са визирани нарушения, касаещи процедурата в изборния ден, от които следва извод за претендирани нарушения на съответните секционни избирателни комисии. Цитира чл. 87, ал. 1, т. 22 ИК, според който Общинската избирателна комисия разглежда всички жалби и сигнали за нарушения на изборния процес в съответствие с правомощията си, включително  срещу решения и действия на секционните избирателни комисии; в изборния ден се произнася с решение до един час от постъпване на жалбата или сигнала и преди края на работния ден.

      От изложеното по-горе съдът прави извод, че ОИК Горна Малина е органа, който е сезиран от настоящия жалбоподател с жалба за нарушения в изборния процес, който орган следва да разгледа и се произнесе по жалбата съгласно правомощията си по чл. 87, ал. 1, т. 22 ИК, като съгласно чл. 88, ал. 1 от същия закон решенията на общинската избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение, което подлежи на обжалване пред Върховния административен съд. 

       ОИК Горна Малина в пълен състав на 30.10.2015 г. се запозна с цитирания по-горе съдебен акт и след продължително разискване подложи на гласуване два проекта на решения по настоящия казус:

 

I.    „ОИК Горна Малина оставя без разглеждане жалба вх. № 131/27.10.2015 г. по описа на ОИК Горна Малина от Атанас Николов Никифоров, като недопустима.“

 

        Според членовете на ОИК: Радомир Димов, Михаил Михайлов и Симона Костова жалбата на Атанас Николов Никифоров следва да се остави без разглеждане като недопустима, тъй като нейният петитум е за повторно преброяване на бюлетините от проведените два избора за кмет на кметство и за общински съветници. Съгласно методическите указания на ЦИК за СИК (приети с решение № 2525-МИ/НР от 8 октомври 2015 г. на ЦИК, поправени с Решение № 2561-МИ/НР от 12 октомври 2015 г. на ЦИК), стр. 48-ма, „ЗАБРАНЯВА СЕ: Запечатаните торби с бюлетините и другите книжа и материали на СИК не се разпечатват по никакъв повод без нарочно решение на общинската избирателна комисия по чл. 445, ал. 3 от ИК за повторно преброяване на бюлетините, а след приемането им от общинската администрация въз основа на решение на Централната избирателна комисия.“ Тази запрета е инкорпорирана и в т. 30 от Решение № 2662-МИ/НР от 18.10.2015 г. – „Достъпът до запечатаните изборни книжа и материали и до помещението, където те се съхраняват, се извършва само по разпореждане на съдебните органи, искане на разследващите органи по чл. 52 от НПК, по решение на ЦИК (включително в периода между първи и евентуален втори тур за избор на кмет).“

      Изборните книжа и материали, сред които са и бюлетините от проведените два избора, чието повторно преброяване се иска от жалбоподателя, са прибрани в запечатано помещение в сградата на общинската администрация съгласно изискванията на ЦИК.

      Горепосочените трима членове на ОИК Горна Малина застъпиха тезата, че такова преброяване на бюлетини може да бъде извършено само в съдебно производство по оспорване на изборните резултати по реда на чл. 459 ИК и затова така направеното искане за преброяването им от ОИК Горна Малина, е недопустимо. Релевираните твърдения за нарушения на изборния процес са наведени с оглед доказване на основателността на направеното искане, които следва да се преценяват от съответния административен съд.

      При направена справка със сайта на ЦИК – „Резултати за общински съвет при обработени 100.00% СИК протоколи в ОИК“ от сканирания протокол за секция с. Макоцево -  http://results.cik.bg/minr2015/tur1/pdf_os/2310/231000012.pdf , се вижда, че няма запис за присъствия на кандидати, застъпници, представители на партии, коалиции, местни коалиции и инициативни комитети, наблюдатели, анкетьори и представители на средствата за масово осведомяване. Протоколите на СИК като официални писмени доказателства се ползват с обвързваща материална доказателствена сила за отразеното в тях. Тяхната доказателствена сила може да бъде оборена единствено в производство по реда на чл. 193 ГПК. По закон секционните избирателни комисии се съставят от представители на различни политически партии, които са с противоположни интереси в изборния процес и в процеса на гласуване и отчитане на вота има взаимен контрол между тях. Предвид липсата на всякакви спорове между тези членове, видно от сканирания протокол на СИК с. Макоцево, не може да се приеме, че при отчитане на бюлетините са допуснати нарушения от кръга и на твърдяните от жалбоподателя. Още повече, че от същия официален документ не се удостоверява присъствието на жалбоподателя в качеството му на кандидат, застъпник или представител на местната коалиция, в чиито кандидатски листи е включен.
      Действително, чл. 87, ал. 1, т. 22 от Изборния кодекс оправомощава ОИК  да разглежда всички жалби и сигнали за нарушения на изборния процес в съответствие с правомощията си, включително  срещу решения и действия на секционните избирателни комисии.

      В методическите указания на ЦИК за СИК, посочени по-горе, на стр. 4-та и 5-та са разписани правомощията на СИК, сред които“ осъществява дейността по прилагане на Изборния кодекс и Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление и свързаните с тях нормативни актове в изборното помещение и в района на избирателната секция; следи за спазване на Изборния кодекс и Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление в изборното помещение и в района на секцията; преброява гласовете за кандидатските листи за общински съветници и подадените преференции (предпочитания) за кандидатите на партиите, коалициите и местните коалиции и съставя протокол с резултатите от гласуването – Приложение № 81-МИ-х-ОС/№ 81-МИ-хм-ОС от изборните книжа; преброява гласовете за кандидатските листи за кмет на кметство (когато се произвежда такъв вид избор) и съставя протокол с резултатите от гласуването – Приложение № 82-МИ-х-К/№ 82-МИ-хм-К от изборните книжа; предоставя срещу подпис на членовете на комисията, на упълномощените представители на партии, коалиции, местни коалиции или инициативни комитети, на застъпниците на кандидатските листи и на наблюдателите копие от подписания протокол с резултатите от гласуването в избирателната секция за всеки от видовете избор.“.

      По-надолу – на стр. 29, ЦИК е указала кои лица имат право да присъстват при отваряне на избирателните кутии и установяване на резултатите от гласуването. Сред тях не се намират лица-членове на ОИК. Като на стр. 30 изрично е подчертано, че само СИК е компетентна да установи кой глас е действителен или недействителен! Присъстващите лица не могат да се намесват в работата на СИК при преброяване на гласовете и установяване на тяхната действителност/недействителност. По аргумент за аналогия, това изискване се отнася и за отчитането на преференциалния вот.

      От всичко изложено дотук следва логическия и правнообоснован извод, че ОИК няма правомощия да прави ревизия на направеното преброяване на бюлетините от съответната СИК.   

       В този смисъл е и съобщение на ЦИК от 29.10.2015 г., публикувано на сайта на комисията, секция „Прессъобщения“ - https://www.cik.bg/bg/messages ,  което гласи следното: „Във връзка с постъпили жалби и сигнали в Централната избирателна комисия относно неотразяване на преференциалния вот, неправилно преброяване на бюлетините, неправилно попълване на секционните протоколи и постъпили искания за повторно преброяване и отчитане на изборните резултати, Ви уведомяваме следното:

         След обявяване на изборните резултати от общинските избирателни комисии не е допустимо повторно преброяване на бюлетините от ОИК и от ЦИК.

         Решенията на общинските избирателни комисии за определяне на резултатите от изборите подлежат на обжалване пред съответния административен съд в 7-дневен срок от обявяването на решенията.

        Право да обжалват тези решения имат всички кандидати за общински съветници или кметове, партиите, коалициите и лицата, които представляват инициативните комитети, регистрирали кандидати за съответния вид избор. Редът за обжалване на изборните резултати и последиците от обжалването са уредени в раздел ХІ, чл. 459 и сл. на Изборния кодекс.“

      При проведеното гласуване,  със 7 гласа „за”: Радомир Димов, Симона Костова, Ирена Брильянтщикова, Михаил Михайлов, Таня Гергушка, Галина Цветанова и Десислава Василева и 4 гласа „против”:  Емил Христов, Анелия Ангелова, Атанаска Димитрова и Недялка Николова проектът на решение:

      „ОИК Горна Малина оставя без разглеждане жалба вх. № 131/27.10.2015 г. по описа на ОИК Горна Малина от Атанас Николов Никифоров, като недопустима.“

 не беше приет.

      При представяне на горепосочения проект на решение, членът на ОИК Горна Малина Недялка Николова формулира друго предложение за решение:

 

       II. „1. ОИК Горна Малина оставя без разглеждане жалба вх. № 131/27.10.2015 г. по описа на ОИК Горна Малина от Атанас Николов Никифоров във връзка с искането за повторно преброяване на бюлетини, като недопустима.

      2. Относно изложените факти за нарушения на изборния процес, отхвърля като недоказана.“

 

      В тази връзка беше проведен телефонен разговор на високоговорител със следните членове на СИК с. Макоцево: Радостина Атанасова Атанасова – председател, Стефан Георгиев Велчев – заместник-председател и Мария Григорова Георгиева – секретар. Председателят на ОИК прочете и на тримата пълния текст на депозираната жалба и им предостави възможност да изразят своето становище по всяко едно от релевираните нарушения. И тримата отрекоха наведените твърдения от жалбоподателя.

      След извършване на горепосочените действия беше проведено гласуване по направеното предложение за решение от Недялка Николова и с 5 гласа „за”: Емил Христов, Анелия Ангелова, Атанаска Димитрова, Таня Гергушка и Недялка Николова и 6 гласа „против”: Радомир Димов, Симона Костова, Ирена Брильянтщикова, Михаил Михайлов, Галина Цветанова и Десислава Василева, то не беше прието.

      От изложеното дотук е видно, че ОИК Горна Малина не постигна необходимото мнозинство от две трети от присъстващите членове за приемане на решение по жалба вх. № 131/27.10.2015 г. от Атанас Николов Никифоров за повторно преброяване на бюлетините от двата избора на 25.10.2015 г.

       Съгласно разпоредбата на чл. 85, ал. 1, изречение първо от Изборния кодекс, Общинската избирателна комисия се произнася с решения, които се приемат с мнозинство две трети от присъстващите членове. В конкретния казус, при наличие на 11 членове, необходимият брой гласове за приемане на решение за оставяне без разглеждане горепосочената жалба като недопустима, е 8.   

  

      Във връзка с гореизложеното и на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 и чл. 85, ал. 4 от Изборния кодекс, Общинската избирателна комисия – Горна Малина

 

РЕШИ:

 

Постановява решение за отхвърляне по смисъла на чл. 85, ал. 4, изречение второ  от Изборния кодекс.

 

 

Настоящето решение да се оповести на таблото на  ОИК в сградата на Община Горна Малина и да се публикува на сайта на Общината - http://www.gornamalina.eu/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=74&Itemid=214 с указание, че подлежи на обжалване пред Централната избирателна комисия в 3-дневен срок от обявяването му на основание чл. 88, ал. 1 от Изборния кодекс.

Председател: Емил Георгиев Христов

Секретар: Симона Богданова Костова

* Публикувано на 31.10.2015 в 13:07 часа

Свързани решения:

124/27.10.2015

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 141 / 01.11.2015

    относно: ЗА ИЗБИРАНЕ НА КМЕТ НА КМЕТСТВО С. МАКОЦЕВО

  • № 140 / 01.11.2015

    относно: ЗА ИЗБИРАНЕ НА КМЕТ НА КМЕТСТВО С. БЕЛОПОПЦИ

  • № 139 / 01.11.2015

    относно: ЗА ИЗБИРАНЕ НА КМЕТ НА КМЕТСТВО С. АПРИЛОВО

всички решения